BALTHASAR BURKHARD - FOTO'S 1969-2009

Praktische Info

Uren:

woensdag tot zondag - 12:00-20:00

Tarieven:

6,50 €volle prijs
(duo ticket Museum + Galerie : 7,50€)

5,50 €: senioren, studenten, groepen, leraren, JAP
(duo ticket Museum + Galerie : 6,50€)

4,50 €: Bota’carte, schoolgroepen, werkzoekenden
(duo ticket Museum + Galerie : 5,50€)

2 €: Muzex (bij aankoop van het ticket voor het concert van de dag + 2 Euro = gecombineerd Muzex-ticket)

>> Kaartjes te koop bij de receptie van de Botanique, reserveren niet nodig, behalve voor groepen.

 

Gratis 

• op zondag voor de inwoners van Sint-Joost-ten-Node op vertonen van de identiteitskaart.

• voor kinderen jonger dan 12 begeleid door hun ouders. 

• voor kleuterscholen, lagere en middelbare scholen in Sint-Joost-ten-Node.
 
• Brussels Card
• MuseumPASSmusées
 

De Botanique biedt rondleidingen aan:

Jongerengroepen (-26 jaar): 60 € + toegang tot de tentoonstelling per persoon.
Volwassenengroepen: 70 € + toegang tot de tentoonstelling per persoon.

Reserveren verplicht op 02/226.12.18

 

Sluiting van het museum : 

• 25 december 2019
• 1 januari, 2020

Muzex

Wanneer je een concertticket koopt en 'slechts' 2€ extra betaalt, kan je diezelfde avond ook naar de lopende tentoonstelling gaan kijken!

U bent hier

BALTHASAR BURKHARD - FOTO'S 1969-2009

donderdag 28.11.19 - zondag 02.02.20
Museum

• • • Vernissage op woensdag 27 november 2019 / 18u00 – 21u00

De tentoonstelling in de Botanique brengt een ruime selectie werken samen die de carrière van de Zwitserse fotograaf en kunstenaar reconstrueren. In een niet-chronologische scenografie ontdekt de bezoeker de verschillende genres die door Balthasar Burkhard werden aangesneden: naakten, landschappen, portretten, dieren en stedenbouw. Een deel van de tentoonstelling, bestaande uit archieven, belicht zijn werk als kroniekschrijver van de artistieke scène van Bern in de jaren ‘60.

 

Balthasar Burkhard werd geboren in Bern in 1944 en werd opgeleid in de fotografie door de cineast en fotograaf Kurt Blum (1922-2005). Vervolgens werkt hij voor de Kunsthalle van Bern en zijn charismatische directeur, Harald Szeemann. Meer dan 10 jaar lang legt Balthasar Burkhard de artistieke revolutie vast en documenteert hij ze; een revolutie die zelf was veroorzaakt door de vaak controversiële, maar zonder enige twijfel revolutionaire tentoonstellingen van Harald Szeemann. Deze bijzonder rijke context vormt de artistieke visie van Balthasar Burkhard. Zijn fotografie is doordrenkt van deze artistieke ommekeer en zijn reflecties over de verhoudingen tussen werken, architectuur, tentoonstellingsruimte en publiek krijgen vorm in zijn werk.

In zijn fotografische techniek kunnen we twee kenmerken onderscheiden: enerzijds een onbuigzaamheid van de blik, en anderzijds een beheersing van het zwart, het wit en hun dégradés. De artiest moedigt een directe band aan tussen de toeschouwer en de fotografie en ontwerpt zijn tentoonstellingen als een fysieke ervaring voor de toeschouwer.

In de jaren ‘80 waren zijn vormelijke parameters en zijn erkenning op de internationale scène stevig gevestigd. Het is ook in deze periode dat een van zijn emblematische reeksen verschijnt, gewijd aan de lichaamsdelen. Aan het eind van de jaren ’80 beginnen de grote reizen met als eerste bestemming Japan. In het volgende decennium toont de kunstenaar de grootse landschappen van Madrid, Londen, Napels, Parijs, Mexico-City, Chicago, Los Angeles en Tokio via zijn lens. In 2000 trekt hij naar de woestijn van Namibië. Zijn woestijnlandschappen vormen echte tegenhangers voor zijn stadsgezichten en getuigen zowel van zijn nieuwsgierigheid naar details als zijn voorliefde voor topografie. Het oog van Burkhard volgt elke kromming van het terrein om de volledige diepgang ervan alsook de transparantie van de hemel vast te leggen.

Kleur was maar heel mondjesmaat aanwezig in bepaalde van zijn fotogravures, maar komt meer uitgesproken aan bod in zijn laatste reeks, Flowers, gerealiseerd in 2009. Net als zijn foto’s van dieren, waarmee hij in 1997 startte, gaan zijn bloemen op zwarte achtergrond verder dan een louter fotografische belangstelling en lijken ze eerder een catalogus van een botanicus. Deze verwelkende bloemen bieden hier een pakkend beeldend karakter. 

 

>> Naar aanleiding van de tentoonstelling publiceert de Botanique een boek dat door Peter Downsbrough en Balthasar Burkhard werd gemaakt in 2001. Deze denkbeeldige dialoog tussen de twee vrienden bleef 18 jaar in de ontwerpfase zitten en ziet nu eindelijk het licht. Hij wordt uitgegeven door de Botanique en verdeeld door La Lettre Volée. 

De meeste van de werken in deze tentoonstelling werden uitgeleend door het Estate Burkhard. De scenografie wordt vervolledigd met werken uitgeleend door het Mac’s en door Belgische privéverzamelaars.

 

De tentoonstelling kreeg de steun van Pro Helvetia en de Ambassade van Zwitserland in België.

    

 

Balthasar Burkhard, Sans titre (Torse), 1988
© Estate Burkhard