JULIE SCHEURWEGHS - WOMAN AS PARTS

Praktische Info

Uren:

Van woensdag tot zondag - 12:00-20:00

Tarieven:

Gratis

Muzex

Wanneer je een concertticket koopt en 'slechts' 2€ extra betaalt, kan je diezelfde avond ook naar de lopende tentoonstelling gaan kijken!

U bent hier

JULIE SCHEURWEGHS - WOMAN AS PARTS

donderdag 28.02.19 - zondag 31.03.19
Galerie

Julie Scheurweghs gebruikt vaak beelden die ze vindt op rommelmarkten en veilingen, maar ook op het internet. Haar werk bestaat er dan in deze gevonden beelden te herkaderen en ze een nieuwe context geven, door de toeschouwer een nieuwe denkwijze aan te reiken. De vrouwelijke blik is een terugkerend onderwerp in het werk van Scheurweghs. Het is een term die wordt gebruikt als tegenreactie voor de ‘mannelijke blik’, die in 1975 werd bedacht door filmcriticus Laura Mulvey. De mannelijke blik in zowel film als fotografie is altijd aan het kijken, terwijl het vrouwelijke lichaam altijd wordt bekeken. De blik kan vanuit verschillende standpunten komen: het publiek, een mannelijk personage in de film of vanuit de camera zelf, maar hij is altijd seksueel geladen en voyeuristisch. 

 

Een genre waar deze mannelijke blik alomtegenwoordig is, is porno. De meeste heteroporno wordt gemaakt met de mannelijke kijker in gedachten. De camerashots imiteren vaak het standpunt van de mannelijke acteur. We kijken van boven toe terwijl de vrouw orale seks geeft. We concentreren ons op haar gelaatsuitdrukkingen tijdens seksuele handelingen. Zelfs wanneer de vrouw oraal wordt bevredigd, kijkt de camera vaak naar haar vanuit het perspectief van de man. Algemeen gesproken is de mannelijke acteur onbetekenend in porno. Er wordt zelden ingezoomd op zijn volledige lichaam of zijn gelaat. De echte hoofdrolspeler in deze verhalen is de kijker. Daarom draait de vrouw zich weg van de mannelijke acteur en kijkt ze naar de camera. 

 

Scheurweghs denkt dat er zowel in kunst als in porno nog altijd een grote nadruk ligt op de mannelijke blik. De meeste kunstenaars, fotografen en regisseurs die erkenning krijgen, zijn mannen, en daarom meent ze dat er behoefte is aan een tegenreactie die de dingen bekijkt vanuit een vrouwelijk standpunt. In het werk van Scheurweghs gebeurt dit door het mannelijke standpunt in iets nieuws te recycleren. Voor deze tentoonstelling combineert ze onder andere pornobeelden met familiefoto’s van mensen die aan tafel zitten, en die aan het eten zijn of koffie drinken. Op die manier combineert ze twee verschillende contexten en ‘blikken’ en dwingt ze de kijker om die beide met elkaar te verzoenen. Maar deze twee op eerste gezicht volstrekt verschillende werelden hebben misschien meer gemeen dan je zou denken.

 

Website: http://www.juliescheurweghs.com/