LEA BELOOUSSOVITCH - PERP WALK

Praktische Info

Uren:

woensdag tot zondag - 12:00-20:00

Tarieven:

3 €: volle prijs

(Duo Ticket Museum + Galerie : 7,50€)

2,50 €: senioren, studenten, groepen, leraren, JAP

(Duo Ticket Museum + Galerie : 6,50€)

2 €: Bota’carte, schoolgroepen, werkzoekenden

(Duo Ticket Museum + Galerie : 5,50€)

2 €: Muzex (bij aankoop van het ticket voor het concert van de dag + 2 Euro = gecombineerd Muzex-ticket)

Kaartjes te koop bij de receptie van de Botanique, reserveren niet nodig, behalve voor groepen.

 

Gratis 

op zondag voor de inwoners van Sint-Joost op vertonen van de identiteitskaart

voor kinderen jonger dan 12 begeleid door hun ouders. 

voor kleuterscholen, lagere en middelbare scholen in Sint-Joost
 
Brussels card

MuseumPASSmusées

 

De Botanique biedt rondleidingen aan:

Jongerengroepen (-26 jaar): 60 € + toegang tot de tentoonstelling per persoon.

Volwassenengroepen: 70 € + toegang tot de tentoonstelling per persoon.

Reserveren verplicht op 02/226.12.18

Muzex

Wanneer je een concertticket koopt en 'slechts' 2€ extra betaalt, kan je diezelfde avond ook naar de lopende tentoonstelling gaan kijken!

U bent hier

LEA BELOOUSSOVITCH - PERP WALK

donderdag 05.09.19 - zondag 13.10.19
Galerie

Léa Belooussovitch (°1989, Parijs) woont en werkt in Brussel. In 2014 behaalde ze een Master in tekenen aan de ENSAV La Cambre en was ze laureate van de MOONENS-prijs. In 2017 werd ze laureate van de COCOF Médiatine-prijs en in 2018 onderscheidde de kunstenares zich nogmaals door de Prijs van het Parlement van de Federatie Wallonië-Brussel te behalen. Léa Belooussovitch wordt in Frankrijk vertegenwoordigd door de Galerie Paris-Beijing (Parijs).

In de Botanique stelt Léa Belooussovitch Perp Walk voor, een project dat verwijst naar het gelijknamige ritueel dat dateert van het begin van de gerechtsfotografie. De perp walk is de fotografische actie waarbij de misdadiger die uit de rechtbank komt, op beeld wordt vastgelegd. De actie van de perp walk wordt vooraf voorbereid, geanticipeerd en in scène gezet, en is haast een fotografische stijl geworden, beschuldigend van aard. De gezichten worden verborgen, uit pure schaamte maar ook om zich niet te laten beschuldigen door de foto, om het gezicht niet te onthullen.

Voor de tentoonstelling in de Botanique neemt het project Perp Walk eerst en vooral de vorm aan van fluwelen stoffen op groot formaat waarop foto’s zijn afgedrukt die de kunstenaar heeft bijgesneden. Het zijn oorspronkelijk beelden die personen afbeelden die de perp walk aan het ondergaan zijn: een close-up cropping van wat overblijft van de gezichten, waardoor ze intiemer worden afgebeeld, en zonder de achtergrond die een zekere druk, een stress op hen uitoefent.

De fotografische mise-en-scène rond een individu vormt ook het uitgangspunt voor nieuwe tekeningen op vilt door de kunstenaar, voorgesteld in de vorm van een triptiek. De tekeningen zijn gemaakt met kleurpotloden op vilt en zijn gebaseerd op een persfoto die diep sneed in de intieme perimeter van een kwetsbaar persoon, een slachtoffer wiens pijn in een zeer kort ogenblik is vastgelegd. Door de wazige bewerking en de keuze van de drie verschillende standpunten van dezelfde gebeurtenis, wordt de verhouding tot het onderwerp afstandelijk en krijgt ze een zekere anonimiteit, vergeleken met foto’s die onder druk zijn georganiseerd en gemaakt.

De derde pijler van de tentoonstelling is een video die wordt geprojecteerd op groot formaat in een donkere ruimte, een opeenvolging van bijgesneden foto’s die extreem zijn vertraagd op het moment van de flash van een fototoestel tijdens een perp walk. Gepixelde beelden die het moment van de schaamte en de snelheid van het licht vereeuwigen, aangeschakeld zonder geluid.

Overstappen van de pixel tot het pigment, van de pixel tot de textielvezel, dat betekent ook het beeld onwezenlijk maken tot het deels verloren gaat en er een fysieke belichaming aan verlenen die het niet heeft. De banden tussen de niet-geweven viltvezels, net al het theatrale uitzicht van het vilt, verlenen het beeld kracht, plastische dichtheid en structuur, waardoor het in een ruimte bestaat.

De werken staan een ogenblik stil, het dramatische beeld blijft zweven en wordt een scherm, een filter die het rauwe geweld tegenhoudt en de emoties laat passeren.

 

 

Léa Belooussovitch, Perp Walk (Hands), Photographic print on marbled velvet, 142x173cm, 2019

©Léa Belooussovitch - Courtesy of the artist