PETER DOWNSBROUGH - OVERLAP/S

Praktische Info

Uren:

woensdag tot zondag - 12:00-20:00

Tarieven:

6,50 €: volle prijs

5,50 €: senioren, studenten, groepen, leraren, JAP

4,50 €: Bota’carte, schoolgroepen, werkzoekenden

2 €: Muzex (bij aankoop van het ticket voor het concert van de dag + 2 Euro = gecombineerd Muzex-ticket)

Kaartjes te koop bij de receptie van de Botanique, reserveren niet nodig, behalve voor groepen.

 

Gratis 

op zondag voor de inwoners van Sint-Joost op vertonen van de identiteitskaart

voor kinderen jonger dan 12 begeleid door hun ouders. 

voor verenigingen van Sint-Joost
 
voor kleuterscholen, lagere en middelbare scholen in Sint-Joost
 

Brussels card

MuseumPASSmusées

 

De Botanique biedt rondleidingen aan:

Jongerengroepen (-26 jaar): 60 € + toegang tot de tentoonstelling per persoon.

Volwassenengroepen: 70 € + toegang tot de tentoonstelling per persoon.

Reserveren verplicht op 02/226.12.18

Muzex

Wanneer je een concertticket koopt en 'slechts' 2€ extra betaalt, kan je diezelfde avond ook naar de lopende tentoonstelling gaan kijken!

U bent hier

PETER DOWNSBROUGH - OVERLAP/S

donderdag 06.06.19 - zondag 11.08.19
Museum

Peter Downsbrough (° 1940), een historisch figuur van de hedendaagse kunst, is afkomstig uit New Jersey. Hij woont en werkt sinds 1989 in Brussel.

Hij was een sleutelfiguur van de New Yorkse kunstwereld in de jaren ‘60-‘70, aan de zijde van onder andere Robert Barry, Dan Graham, Sol LeWitt, Robert Smithson en Lawrence Weiner. Vanaf het begin van de jaren ’70 wordt Peter Downsbrough tentoongesteld in de Verenigde Staten en Europa. In Brussel herinneren we ons zijn tentoonstelling POSITION in het Paleis voor Schone Kunsten in 2003, het jaar waarin zijn werk AND /MAAR, OP - AND /POUR, ET op de Emile Jacqmainlaan werd geïnstalleerd, waar het vandaag nog steeds zichtbaar is.

Peter Downsbrough bevindt zich op de snijlijn tussen conceptuele kunst en concrete kunst. Van meet af aan, in de jaren ’60, ontwikkelt hij een precies plastisch, uitgezuiverd vocabularium zonder toegevingen, bestaande uit eenvoudige geometrische figuren, lijnen en woorden.

Als de beeldhouwkunst aan de oorsprong ligt van zijn onderzoek naar de ruimte, ontwikkelt de kunstenaar een systeem gebaseerd op het concept van positie en omkadering dat hij vervolgens toepast op zijn talloze andere benaderingen: foto’s, uitgaven, films, interventies in de stedelijke ruimte, Wall pieces, Room pieces, geluidswerken, zeefdrukken en postkaarten.

Zijn werk wordt gevoed door de architecturale organisatie van de steden die de kunstenaar vastlegt om de essentiële vormen ervan te onthullen, als hedendaagse getuigen van de impact van de mens op het stedelijke landschap. In zijn aanpak is de verhouding tot het bestaande, tot de plaats van primordiaal belang. Met Two Pipes en Two Poles, zijn klevende zwarte lijnen, zijn verspreide woorden waaruit hij soms letters knipt om het lezen ervan te bemoeilijken en te openen, zijn Wall Pieces of zijn Room Pieces, plaatst en kadert Peter Downsbrough zijn werk in de ruimte om het te benadrukken.

Via dit proces van herkadering en verandering van perspectief stellen zijn werken de ruimte en het standpunt in vraag. Ze zorgen ervoor dat de toeschouwer zich bewust wordt van zijn positie en zijn verplaatsingen en van het belang van de plaatsing van de werken. Bijgevolg gaan de taal en het concept van de tijd deel uitmaken van de vergelijking, wat de veelheid aan lezingen verrijkt.

Naar aanleiding van zijn tentoonstelling OVERLAP/S in de Botanique zal Peter Downsbrough het Museum vullen met een selectie van recente en minder recente werken en nieuwe producties, die representatief zijn voor zijn uiteenlopende praktijk. Er wordt ook een selectie gepresenteerd van zwart-witfoto’s van de reeks DOORWAYS, genomen tussen 1980 en 2016. De kunstenaar benadert de fotografie op dezelfde wijze als zijn beelden; met gebaren die lijken op die van een beeldhouwer, snijdt, verwijdert en knipt hij de stedelijke ruimte via zijn lens, om de architecturale en functionele structuren van de steden te benadrukken. Peter Downsbrough zal ook twee room pieces maken: een in de ruimte van de Galerie en een ander in de inkomhall van de Botanique.

Tot slot heeft de Botanique een bundel van 6 pamfletten gepubliceerd op 300 exemplaren, als voortzetting van de reeks van de eerste 6 die werd gestart en uitgegeven door het Centre des livres d’artistes in Saint-Yrieix-la-Perche (Frankrijk). Er zal ook een reeks postkaarten, gemaakt naar aanleiding van de tentoonstelling, aan het publiek worden aangeboden

 

 Curriculum Vitae van Peter Downsbrough hier

 

 

ONZE AFSPRAKEN 

 

 
Zondag 09.06.2019 I 15:00 - 16:30 I FR/NL
Zondag 11.08.2019 I 15:00 - 16:30 I FR/NL
 
Voor de eerste en laatste zondag van de expositie OVERLAP/S van Peter Downsbrough zorgt de Botanique voor een gids waar je al je vragen aan kan stellen.
 
Prijs: toegangsprijs van de tentoonstelling - Gratis rondleiding
 
 

NOCTURNE - CONCERT VAN STEPHAN GINSBURGH

Pianoconcert in de Peter Downsbrough-tentoonstelling
 
De minimalistische muziek, bestaande uit meerdere verschillende stijlen, heeft kenmerken van differentiatie en herhaling die dicht in de buurt komen bij die van de beeldende kunst. De oeuvres die in dit programma worden voorgesteld, nodigen uit om verbinding te maken met de subtiele werken van Downsbrough, zo wordt de belevenis een combinatie van ruimtelijke en temporele waarnemingen.
 
Programma:
 
- John Adams - Phrygian Gates
 
- John Cage - 4’33"
 
- Frederic Rzewski - A Life
 
- Michael Vincent Waller - Crystallization
 
- Jean-Luc Fafchamps - Morton’s House (création)
 
- Melaine Dalibert - Musique pour le lever du jour
 
- David Toub - For Four
 
- Morton Feldman - Palais de Mari
 
 
Dinsdag 11.06.2019 I 20:00 - 22 :00
 
Prijs : €11 >> Koop tickets
 
Museum Botanique
 
 
 
Video screening van videos van Downsbrough gevolgd door een discussie met Raphael Pirenne, dokter  in de kunstgeschiedenis en professor aan de National School of Visual Arts van La Cambre (Brussel).
 
Vrijdag 14.06.2019 I 19: 00 - 20:30 I FR
 
Prijs: €6 
 
Museum Botanique
 
Reserveren is verplicht, via 02 226 12 18 of per e-mail mathimde.manche@botanique.be

 

Photo © Musée Régional d’Art Contemporain Languedoc-Roussillon