PETER DOWNSBROUGH - OVERLAP/S - VERNISSAGE

Praktische Info

Uren:

18:00 - 21:00

Tarieven:

Gratis toegang !

Muzex

Wanneer je een concertticket koopt en 'slechts' 2€ extra betaalt, kan je diezelfde avond ook naar de lopende tentoonstelling gaan kijken!

U bent hier

PETER DOWNSBROUGH - OVERLAP/S - VERNISSAGE

woensdag 05.06.19
Museum

Peter Downsbrough (° 1940), een historisch figuur van de hedendaagse kunst, is afkomstig uit New Jersey. Hij woont en werkt sinds 1989 in Brussel.

Hij was een sleutelfiguur van de New Yorkse kunstwereld in de jaren ‘60-‘70, aan de zijde van onder andere Robert Barry, Dan Graham, Sol LeWitt, Robert Smithson en Lawrence Weiner. Vanaf het begin van de jaren ’70 wordt Peter Downsbrough tentoongesteld in de Verenigde Staten en Europa. In Brussel herinneren we ons zijn tentoonstelling POSITION in het Paleis voor Schone Kunsten in 2003, het jaar waarin zijn werk AND /MAAR, OP - AND /POUR, ET op de Emile Jacqmainlaan werd geïnstalleerd, waar het vandaag nog steeds zichtbaar is.

Peter Downsbrough bevindt zich op de snijlijn tussen conceptuele kunst en concrete kunst. Van meet af aan, in de jaren ’60, ontwikkelt hij een precies plastisch, uitgezuiverd vocabularium zonder toegevingen, bestaande uit eenvoudige geometrische figuren, lijnen en woorden.

Als de beeldhouwkunst aan de oorsprong ligt van zijn onderzoek naar de ruimte, ontwikkelt de kunstenaar een systeem gebaseerd op het concept van positie en omkadering dat hij vervolgens toepast op zijn talloze andere benaderingen: foto’s, uitgaven, films, interventies in de stedelijke ruimte, Wall piecesRoom pieces, geluidswerken, zeefdrukken en postkaarten.

Zijn werk wordt gevoed door de architecturale organisatie van de steden die de kunstenaar vastlegt om de essentiële vormen ervan te onthullen, als hedendaagse getuigen van de impact van de mens op het stedelijke landschap. In zijn aanpak is de verhouding tot het bestaande, tot de plaats van primordiaal belang. Met Two Pipes en Two Poles, zijn klevende zwarte lijnen, zijn verspreide woorden waaruit hij soms letters knipt om het lezen ervan te bemoeilijken en te openen, zijn Wall Pieces of zijn Room Pieces, plaatst en kadert Peter Downsbrough zijn werk in de ruimte om het te benadrukken.

Via dit proces van herkadering en verandering van perspectief stellen zijn werken de ruimte en het standpunt in vraag. Ze zorgen ervoor dat de toeschouwer zich bewust wordt van zijn positie en zijn verplaatsingen en van het belang van de plaatsing van de werken. Bijgevolg gaan de taal en het concept van de tijd deel uitmaken van de vergelijking, wat de veelheid aan lezingen verrijkt.

Naar aanleiding van zijn tentoonstelling OVERLAP/S in de Botanique zal Peter Downsbrough het Museum vullen met een selectie van recente en minder recente werken en nieuwe producties, die representatief zijn voor zijn uiteenlopende praktijk. Er wordt ook een selectie gepresenteerd van zwart-witfoto’s van de reeks DOORWAYS, genomen tussen 1980 en 2016. De kunstenaar benadert de fotografie op dezelfde wijze als zijn beelden; met gebaren die lijken op die van een beeldhouwer, snijdt, verwijdert en knipt hij de stedelijke ruimte via zijn lens, om de architecturale en functionele structuren van de steden te benadrukken. Peter Downsbrough zal ook twee room pieces maken: een in de ruimte van de Galerie en een ander in de inkomhall van de Botanique.

Tot slot heeft de Botanique een bundel van 6 pamfletten gepubliceerd op 300 exemplaren, als voortzetting van de reeks van de eerste 6 die werd gestart en uitgegeven door het Centre des livres d’artistes in Saint-Yrieix-la-Perche (Frankrijk). Er zal ook een reeks postkaarten, gemaakt naar aanleiding van de tentoonstelling, aan het publiek worden aangeboden

 

 Curriculum Vitae van Peter Downsbrough hier

 

Photo © Musée Régional d’Art Contemporain Languedoc-Roussillon